středa 2. května 2012

Trocha literatury

Tuhle esej jsem napsal někdy loni touhle dobou do češtiny. Docela se líbila a dneska jsem maturoval a zítra budu zas a tak si šetřím svoji tvůrčí energii na To. Kdyby někdo remcal, že semka kopíruju nějaký starý srance co už jsou passé. Navíc passé nejsou. Kerouac je nadčasovej.


Jack Kerouac



Jean-Louis Lebris de Kerouac byl předním představitelem takzvané „Beat generation“ v USA 50tých let. Narodil se roku 1926. Jak jméno napovídá má francouzské kořeny a byl vychováván v katolické víře. To je asi první věc, kterou s ním mám společnou. Moje francouzské kořeny jsou tedy už hodně hluboko, ale katolická výchova člověka ovlivní nepochybně silněji než jeho předci. Až do sedmnácti let neuměl pořádně anglicky ( to je zajímavé, vzhledem k tomu, že je dnes jedním z nejčtenějších anglicky píšících autorů). Už odmalička chtěl být spisovatelem, ale definitivně se rozhodl až v sedmnácti letech. Na univerzitě se věnoval mnoha sportům a byl pilným studentem. Postupně ale začal vést bohatší sociální život a to vedlo ke zhoršení jeho výsledků jak studijních tak i sportovních. Po opuštění Kolumbijské univerzity nastoupil k válečnému námořnictvu (rok 1942) ale odtud jej vyloučili jakožto „schizoidní osobnost“. Po válce potkává svoje kumpány, se kterými pak vejde do historie jakožto „Beatnická generace“. Tento termín má v angličtině mnohoznačný význam, znamená jak zbitý, tak blažený, také to znamená úder ( například úder bicích v jazzu, udávající rytmus a dynamiku). Ale jak sám Ginsberg prohlásil: „ Žádná Beat generation není, jen pár kluků co chtěli vydávat svoje knížky“. Kerouacova životní etapa mezi lety 1945 a 1960 je obdobím horečného publikování a užívání si života po boku svých přátel A. Ginsberga, Neala Cassadyho, W.S. Burroughse a mnoha dalších mužů a žen. Beatnici prosluli svoji sexuální nevázaností, otevřeností a drogovými experimenty. To je nepopiratelné. Ale podle mě, se v jejich dílech dá nalézt mnohem víc než jen to, jen je třeba se dostat trochu hloub. Nejmarkantnější je to právě na Kerouacovi.
Musím skromně přiznat, že z jeho obsáhlé bibliografie jsem přečetl jen čtyři kusy. Ve všech je nezaměnitelný autorův spontánní styl psaní. Působí na mě jako básník píšící prózu. Některé hlasy říkají, že kniha „Na Cestě“ nemá děj. Ona ho skutečně nemá (v klasickém smyslu slova). Ale komu to vadí? Ta bezprostřední radost ze života, ze svobody, z čistého přátelství a lásky. Copak není to důležitější než nějaký děj? Je to mnohem víc pocitová záležitost. Nesnáším když se mě někdo ptá o čem byla knížka nebo film, nedejbože báseň. Jakmile to nedokážete popsat nebo uceleně pochopit, lidé začnou říkat, že je to o ničem. Jako by to nemělo žádnou hodnotu. Je to o ničem. Ale to co je důležité není přece vždycky informace. V umění je to dokonce, řekl bych, naopak. A u Kerouaca obzvlášť. Musí vám asi sednout nebo musítě mít určitý druh myšlení a vnímání aby vás oslovil. Protože kupříkladu pokud čtete „Andělé Pustiny“ a soustředíte se jen na děj, zavřete knížku maximálně po patnácti stránkách s tím, že „je to o ničem“. Ale to důležité není děj, ale okamžitý pocit, básnický prožitek, který je na každé stránce. A meditativní pasáže, ve kterých Kerouac motá svůj zájem o Buddhismus se svým katolicismem. Jednou jsem četl jednu stránku asi pětkrát. Psal o osamocení uprostřed města, o tristní existenci všech lidí co potkal. A hlavně o tristní existenci sebe sama. Andělé Pustiny na mě obecně udělali obrovský dojem. Nejspíš proto, že tato kniha je z jeho nejzralejšího období, před tím než se uchýlil do ústraní a postupně se demoloval svým alkoholismem.
Na Cestě“ je dílo plné radosti do života, mladické síly a entuziasmu. Vždycky když je mi smutno, přečtu si první stránku: „Poprvý jsem se setkal s Deanem krátce po tom co jsem se rozvedl se svojí ženou....“ Je v tom pocit nového začátku. A to co Sal Paradise ( autorovo alter ego) posléze prožije jistě bohatě vynahradí rozpad manželství. Cesty napříč Spojenými státy stopem, setkávání s černošskými muzikanty,básníky nebo obyčejnými vágusy. To vše umí Kerouac podat jako básnickou reportáž ze které dojmy přímo čiší. Proto je vedle „Kdo chytá v žitě“ (kniha, ve které jsem se do puntíku našel) „Na Cestě“ mojí nejoblíbenější knihou. Po jejím přečtení jsem se rozhodl jakou mám představu o životě. Život plný zážitků, zajímavých setkání,nezávislosti,radosti,cestování a přátel. Abych pak měl o čem vykládat vnoučatům. Těžko by člověk hledal knihu, která ovlivnila tolik lidí ( pokud pomineme Bibli ovšem) .Kerouacovo stěžejní dílo ovlivnilo mnoho osobností, kterých si já velice vážím. Namátkou třeba Jima Morrisona nebo herce Johnnyho Deppa. Myslím že tato knížka oslovuje především určitý typ lidí. Lidi spíše nezávislé, rebely bez příčiny, kteří chtějí žít naplno. Ale Kerouac umí i velice přesně popsat stavy melancholie,osamocení a smutku. Zkrátka život v celé svojí plnosti. Všechna jeho díla jsou de facto autobiografická a postavy reálné, ač vystupují pod různými pseudonymy. Takže když čtete, máte jeho život a jeho myšlenky jako na talíři. To je něco úžasného. Kolik spisovatelů si pracně vymýšlí umělá prostředí a postavy? Kerouac ne. Kerouac ve všech svých dílech před čtenářem stojí nahý od hlavy až k patě a pokud umíte číst mezi řádky a domýšlet, můžete vidět i do jeho vnitřností. Byl to komplikovaný člověk, poznamenala jej smrt jeho otce a komplikovaný vztah s matkou. Také problematická otázka jeho víry, kterou řešil celý život, koketerie s Buddhismem, nešťastné lásky a manželství. Nepochybně byl velice citlivým a inteligentním člověkem ( za kterého se já taky ve vší skromnosti považuji. Jenže každé ráno si přeji nebýt takový, protože pro takového člověka je těžké udržet si psychickou pohodu.), dokázal si všímat problémů ostatních lidí, věděl že každý má svůj příběh. Ve všech jeho dílech tedy najdeme jak pocity štěstí a radosti, tak pocity osamění a smutku. Ač to byl pohledný,vzdělaný,sportovně i literárně nadaný muž, měl velice rozervanou a komplikovanou povahu a co je mi na něm sympatické je, že ji neskrýval a na nic si nehrál.
Se zajímavou myšlenkou přišel jeden můj kamarád. Sal a Dean jsou nejlepší přátelé a hlavní postavy románu Na Cestě. Sal (Jack Kerouac) je spíše pozorovatelem dění, ten co je vždycky o krok pozadu. Dean je oproti tomu „Hipster s andělskou hlavou“ a „blázen do žití“, který jde do všeho po hlavě. Je to archetyp dvojice přátel, tak jako Butch Cassidy a Sundance Kid. Je zajímavé se podívat do svého okolí a zamyslet se kdo je Sal a kdo Dean, není to většinou moc těžké.
Kerouac nebyl nijak politickým autorem. Všude se dočtete o tom, jak beatnici bojovali proti americké konzumní společnosti, proti tradičním hodnotám a bla bla bla. Mě to tak rozhodně nepříjde. Byli to jen lidé, kteří chtěli žít svůj život po svém, svobodě. Něco jako prokletí básnící, se kterými toho mají mnoho společného ( například neskrývanou homosexualitu, Kerouac ač heterosexuál údajně také udržoval poměry s muži, možná i z toho pramení ona rozervanost autora). Vždyť Kerouac nechce nic bořit ani měnit, je to spíš bedlivý pozorovatel a pozorný zapisovatel než revoluční buřič.
Jeho zřejmě nejsmutnějším a nejzadumanějším dílem co jsem četl je Big Sur. Autor se chtěl odklidit do ústraní od zběsilého života plného sexu,drog a večírků do ústraní ve srubu na pahorku Big Sur. Zde přemýšlí a žije v přírodě (tento motiv se opakuje i v první části „Andělů Pustiny“). Nakonec se ale nechá zlákat a znovu se vrací do Mekky beatniků, San Francisca. Když se ale snaží stopovat, nikdo mu nezastavuje (děj se odehrává asi deset let po ději „Na Cestě“ a je s ním v ostrém kontrastu).
Zajímavá je i sbírka povídek „Osamělý Poutník“. Popisuje období, kdy Kerouac sám střídal práce na dráze,na lodích nebo na plantážích. Jsou to příběhy obyčejné existence mladého pracujího člověka, který si sem tam smotne jointa aby se mu to líp pracovalo. Uchvacuje mě jeho přirozený styl, ve kterém jako by chrlil slova, máte pocit, že na vás ta knížka křičí a křičí a dokud ji nezavřete nebo nedočtete tak se valí a valí jako lavina. Tak jsou psány snad všechny jeho knihy.
O Kerouacovi bych snad zvládl napsat dalších deset stran, ale nevím kdo by to četl. Takže to zkrátím. Říká se, že ten kdo poslouchá hudbu, nepotřebuje ani tak uši jako srdce. A já bych řekl, že ten kdo čte Kerouaca, nepotřebuje ani tak oči jako srdce. Protože nemůžete všechno pochopit a zaškatulkovat. Někdy je lepší věci procítit a prožít.

Z chlapce nedělá muže ani tak láska, jako její ztráta.“ - Jack Kerouac

...A já se za nima šoural jako jsem se vždycky šoural za někým,kdo mě zajímal, protože jediný lidi, který mě zajímaj , jsou šílenci, který šíleně žijou , šíleně melou a jsou příliš mimo než aby se dočkali spasení,chtěj všechno hned,nikdy nezívaj,nikdy z nich nelezou všední banálnosti,ale planou,planou jako úžasný římský svíce, který pak explodujou jak hvězdný pavouci.......“ - Na Cestě, část 1.,kap.1

Žádné komentáře:

Okomentovat